Boccia w czasach epidemii. Część nr 3 Ćwiczymy w domu.

Epidemia koronawirusa nie oznacza, że należy przerwać plany treningowe. W większości przypadków nagłe przerywanie planów jest wręcz niewskazane. Konieczne jest jednak zawieszenie treningów grupowych. Koronawirusem łatwo zarazić się w tłumie, więc wszelkie aktywności grupowe muszą zostać odwołane. Mowa tu zarówno o zorganizowanych treningach, jak i o zwykłych ćwiczeniach np. na siłowni. Polecane są ćwiczenia w domu i w pojedynkę. Jak ćwiczyć samemu?

Propozycje ćwiczeń w Bocci

Brak możliwości opuszczenia domu i niemożliwość uczestniczenia w zajęciach spowoduje zwiększenie napięcia mięśniowego, a co za tym idzie, zmniejszy wasz codzienny komfort funkcjonowania. Zatem kilka przykładów kontynuacji ćwiczeń uzupełniających trening techniczny Bocci :

• Ćwiczenie z piłką siatkową, gumową;
Pozycja wyjściowa; w siadzie na wózku, piłka ustawiona z boku wózka (np. położona na ringo, tubie od papieru itp. tak, żeby była na podwyższeniu) – znaleźć/dobrać (zmieniać) wysokość
i w jakiej odległości (miejsce ustawienia) – na wysokości bioder lub troszeczkę z tyłu.
Ruch: zamach ramienia do tyłu i ruchem w przód uderzenie w piłkę częścią grzbietową dłoni do uprzednio przygotowanej bramki np. z krzesełka lub taboretu.
• Ćwiczenia z gumą Thera Band (mały opór)
Pozycja wyjściowa: w siadzie na wózku, guma doczepiona do przednich kółek /podnóżka/ nogi od stołu.
Ruch: gumę chwytamy, ramię ciągnie gumę – ruch zamachowy – max do tyłu – przytrzymać 2-3 sek. i puścić (zwrócić uwagę, by ciągnąć równolegle do toru rzutu – utrzymać właściwy kierunek). Celem ćwiczeń jest wypracowanie ruchu zamachowego – maksymalne odchylenie ramienia do tyłu i rozluźnienie – w drugiej fazie ruchu przeniesienie koncentracji na dłoń – wypuszczenie bili.
Wykonanie dobrego rzutu uwarunkowane jest sposobem oddychania.
• Jak oddychać?
Jedną rękę kładziemy na klatce piersiowej, drugą rękę kładziemy na brzuchu. Wdech – nabieramy powietrze nosem (brzuch wypięty). Wydech – wydmuchujemy delikatnie powietrze ustami (brzuch wklęsły).
Oddychanie przeponą pozwoli na przygotowanie organizmu do wykonania rzutu. Sposób oddychania przeponą musi być wyćwiczony na treningach i w domu. Jeżeli zastosujemy to tylko na zawodach, to nie zadziała, musi to być wyćwiczone i stanowić nawyk.